Wednesday, May 5, 2010

AWASI PRODUK PELANGSINGAN BADAN BERJENAMA LAMI

Jabatan Kesihatan Hong Kong telah meminta para pengguna supaya tidak mengguna atau membeli produk pelangsingan badan yang berjenama LAMI. Produk ini didapati mengandungi formulasi daripada Barat yang tidak diisytihar, dan akan mengakibatkan kesan-kesan yang buruk pada kesihatan.

Kajian makmal pada produk tersebut telah mengesan kewujudan sibutramine dan spironolactone selepas menerima laporan daripada hospital.


Seorang wanita telah dimasukkan ke hospital selepas menggunakan produk pelangsingan badan ini. Beliau mempunyai gejala psikiatris termasuk halusinasi auditori dan visual, paranoid dan perasaan yang tidak stabil (psychiatric symptoms including auditory and visual hallucinations, paranoid ideas and low mood) selepas minum produk ini pada bulan lalu.

Sibutramine adalah formulasi untuk mengawal nafsu makan pada seseorang bagi tujuan pelangsingan badan dan memerlukan kawalan perubatan yang ketat. Kesan sampingan termasuk penambahan tekanan darah dan degupan jantung (increased blood pressure and heart rate, symptoms of psychosis and possibly convulsion). Orang yang mempunyai masalah jantung dinasihatkan tidak mengambil sibutramine.

Spironolactone pula merupakan sejenis dadah yang digunakan untuk mengurangkan kandungan air dalam badan. Ia juga digunakan untuk dalam penyakit oedema dan kegagal jantung. Ia akan mengakibatkan kesan sampingan seperti sakit kepala, mengantuk dan gangguan gastro-intestinal (headache, drowsiness and gastro-intestinal disturbances).

Pengawalan berat badan hendaklah dilakukan melalui diet yang baik dan latihan yang sesuai. Pengguna mendapat nasihat daripada pakar kesihatan sebelum menggunakan ubat untuk melangsingkan badan.

Pengguna dinasihatkan supaya memeriksa produk pelangsingan badan yang dijual di pasaran. Sekiranya produk berjenama ‘LAMI’ ada dijual atau terdapat kesan sampingan akibat penggunaan produk pelangsingan badan, laporkan kepada pihak berkuasa Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan di talian 03-7883 5400 atau Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional di talian 03-7877 9000.

Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia

No comments:

Post a Comment