Wednesday, May 5, 2010

Hari Pengguna Malaysia 2009

KECEKAPAN SISTEM PENGANGKUTAN AWAM SEOLAH-OLAH MIMPI DI SIANG HARI

Pernahkah anda terlintas untuk menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam pergi ke sesuatu destinasi?

Ini mungkin merupakan persoalan yang kurang diberikan perhatian. Namun yang pastinya ketidakcekapan sistem pengangkutan awam yang sedia ada merupakan faktor utama orang ramai memilih untuk menggunakan kenderaan sendiri.
Kelemahan sistem pengangkutan awam di Malaysia bukan sahaja terhad di bandar raya-bandar raya utama sahaja, malah turut berlaku di kawasan bandar dan luar bandar.

Masalah berkaitan dengan perkhidmatan pengangkutan awam bukanlah perkara yang baru. Setiap tahun kerajaan membuat kenyataan untuk memperbaiki dan mempertingkatkan mutu perkhidmatan pengangkutan awam. Tetapi tahun demi tahun isu tersebut masih menjadi tanda tanya sama ada kerajaan serius dalam menangani masalah tersebut ataupun ia merupakan sesuatu isu yang tiada jalan penyelesaiannya. Seolah-olah kerajaan menghadapi jalan buntu untuk menyelesaikan masalah yang merupakan salah satu keperluan asas rakyat di negara ini.

Setiap kali kerajaan mengambil keputusan untuk menaikkan harga minyak, salah satu isu yang akan menjadi fokus utama ialah menaiktaraf sistem pengangkutan awam yang sedia ada, agar rakyat akan lebih bersedia menggunakan pengangkutan awam sebagai alternatif. Warga kota pula perlu mengeluarkan wang tambahan untuk membayar tempat letak kereta.

Penyedia perkhidmatan pengakutan awam seperti syarikat-syarikat bas, teksi dan tren akan mengambil kesempatan sebaik sahaja harga minyak naik untuk menaikkan harga tiket di atas alasan kos bahan api dan pada masa yang sama janji untuk menyediakan perkidmatan yang lebih baik.

Perkhidmatan pengangkutan awam adalah isu awam dan kelemahan sistem pengakutan awam haruslah diberikan tumpuan yang lebih serius. Pengguna hendaklah menggunakan kuasa mereka untuk memberikan maklum balas terhadap perkhidmatan yang tidak memuaskan. Ia juga merupakan salah satu hak pengguna untuk menyuarkan rasa tidak puas hati.

Pengguna juga perlu bahawa ialah isu perkhidmatan awam adalah melibatkan semua pihak. Oleh itu, mereka perlu tampil ke hadapan untuk menyalurkan maklumat seperti membuat aduan kepada Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC), yang akan mewakili pengguna menyuarakan isu yang menekan para pengguna ini.

Tahun 2020 merupakan tahun amat bermakna bagi setiap rakyat Malaysia. Persoalannya, adakah kita bersedia menyambut wawasan 2020 tersebut? Kecekapan pengangkutan awam adalah keperluan asas bagi setiap pengguna.

TANGGUNGJAWAB SOSIAL INDUSTRI AUTOMOBIL TEMPATAN AMAT MEMBIMBANGKAN

Banyak aduan diterima tentang pengeluar dan penjual kereta tempatan yang memberikan gagal memberikan khidmat selepas jualan yang baik kepada pelanggan mereka. Apabila masalah pelanggan itu diajukan kepada bahagian khidmat pelanggan, mereka gagal memberikan maklum balas pada masa yang ditetapkan. Jika tindakan diambil berdasarkan aduan tersebut, kerja-kerja pembaikan tidak memuaskan.

Pelanggan memberikan maklum balas yang negatif terhadap perkhidmatan syarikat pengeluar dan pengedar kereta ini.
Kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan dan masalah kereta baru yang mengalami kerosakan perlu diberikan perhatian serius oleh syarikat pengeluar dan pengedar kereta. Banyak wang dibelanjakan oleh pengguna untuk membeli kereta, tetapi mereka tidak mendapat nilai barang yang setimpal. Hak pengguna dalam urusan jual beli kereta seolah-olah langsung tidak terjamin dan kepentingan hak pembeli atau pengguna juga tidak diberi penekanan serius daripada pihak syarikat syarikat tempatan.

Dalam urusan jual beli produk yang melibatkan nilai yang kecil, pengguna berhak dan juga mempunyai peluang yang baik untuk mendapatkan pulangan wang ataupun penukaran barang sekiranya rosak. Namun apabila ia melibatkan urusan jual beli yang mahal, pengguna tidak mempunyai perlindungan yang sewajarnya.

Pengguna dibiarkan begitu saja dengan kereta yang sering kali rosak dan bermasalah tanpa penukaran ataupun pulangan wang. Adakah industri tempatan masih tidak pasti dengan kualiti mereka sendiri ataupun tidak bersedia memberi jaminan kepada kualiti mereka?

Pengguna mempunyai hak untuk mendapatkan produk atau perkhidmatan seperti yang dijanjikan dan juga dalam kualiti yang munasabah atau sesuatu produk yang berada dalam kualiti dagang.

Berikut adalah peruntukan undang-undang berkaitan dengan kualiti produk.

Seksyen 16. Syarat tersirat mengenai kualiti dan kelayakan. (AKTA JUALAN BARANG 1957)

(1) Tertakluk kepada Akta ini dan bagi mana-mana undang-undang lain semasa dikuatkuasakan, tidak ada waranti atau syarat tersirat mengenai kualiti atau kelayakan bagi apa-apa maksud tertentu bagi barang-barang yang dibekalkan di bawah suatu kontrak jualan kecuali sebagai berikut -

(a) Jika pembeli secara nyata atau tersirat memberitahu penjual maksud tertentu bagi barang-barang yang diperlukan, untuk menunjukkan bahawa pembeli bergantung kepada kepakaran atau penghakiman penjual, dan barang-barang adalah daripada perihalannya dalam penjalanan urusan penjual untuk membekalkan (sama ada dia adalah pengilang atau pengeluar atau tidak) terdapat suatu syarat tersirat bahawa barang-barang hendaklah secara munasabahnya layak untuk maksud itu:

Dengan syarat, dalam kes suatu kontrak bagi penjualan suatu barang khusus di bawah hak cipta atau nama dagangan lain tidak terdapat syarat tersirat lain mengenai kelayakan bagi apa-apa maksud tertentu.

(b) Jika barang-barang dibeli melalui perihalan daripada seseorang penjual yang menjual barang-barang daripada perihalan itu (sama ada dia adalah pengilang pengilang atau pengaluar atau tidak) terdapat suatu syarat tersirat bahawa barang-barang itu hendaklah daripada kualiti boleh dagang:

(2) Suatu waranti atau syarat tersirat mengenai kualiti atau kelayakan bagi suatu maksud tertentu boleh ditambah dengan penggunaan tred.


Industri kereta tempatan hendaklah memberi perhatian yang lebih serius kepada kualiti dan pengguna. Sekiranya sesebuah kereta baru yang mengalami masalah dalam tempoh yang singkat, maka ia harus melayakkan pengguna untuk mendapatkan penukaran kereta baru sebagai jaminan kualiti dan bukannya membaikinya berulang kali.

Kerajaan juga disarankan supaya menubuhkan sebuah jawatankuasa khas untuk membuat kajian dan mendengarkan kes-kes yang melibatkan industri automotif agar masalah pengguna mendapat pertimbangan dan keputusan yang sewajarnya dalam kes-kes sedemikian. Ini disebabkan pengguna tidak dapat membawa kepada Tribunal (melebihi jumlah bidang kuasa RM 25, 000) dan juga tidak mampu membawa kes tersebut ke Mahkamah.

SELAMATKAH TAMAN PERMAINAN KANAK-KANAK DI KAWASAN RUMAH ANDA?

Taman permainan dan aktiviti luar semangnya suatu perkara yang menyeronokkan serta boleh dikatakan sebagai aktiviti bersenam tidak formal untuk kanak-kanak. Walau bagaimanapun, taman permainan kanak-kanak juga boleh menyebabkan bahaya dan risiko kecederaan sekiranya keselamatan tidak diberikan perhatian.

Peralatan di taman permainan yang rosak, tidak berkualiti, permukaan lantai yang tidak rata atau yang tidak sesuai, perbuatan atau kelakuan yang tidak patut akan mengundang kecederaan atau kemalangan kepada kanak-kanak. Kebanyakan kecederaan ini boleh dielakkan sekiranya ibu-bapa memberikan perhatian dan mengawasi anak-anak mereka ketika bermain. Berikut adalah beberapa panduan untuk mengelakkan kecederaan dan kemalangan di taman permainan.

Pengawasan ibu bapa.
Ibu bapa atau orang dewasa yang menemani kanak-kanak di taman permainan hendaklah mengambil langkah berjaga-jaga dengan memastikan alat permainan yang ingin dimain oleh kanak-kanak tersebut dalam keadaaan yang sempurna dan selamat. Mereke juga harus memastikan sama ada peralatan tersebut adalah sesuai mengikut umur kanak-kanak itu. Ibu bapa dan orang dewasa harus menasihatkan kanak- kanak tersebut supaya bermain dengan cara yang betul dan tidak menyalahgunakan alat permainan atau bermain dengan cara yang berbahaya. Mereka harus sedar bahawa kanak-kanak tidak dapat mengagak jarak dengan betul kerana penglihatan mereka tidak sebaik penglihatan dewasa. Kanak–kanak tidak dapat melihat bahaya yang disebabkan oleh sesuatu aktiviti yang mereka lakukan.Oleh itu , adalah tanggungjawab ibu bapa untuk memastikan keselamatan anak- anak mereka.

Contoh kemalangan yang boleh berlaku di taman permainan sekiranya taman permainan tersebut dibina tidak mengikut standard keselamatan yang ditetapkan. Pengawasan ibu bapa juga adalah perlu untuk mengelakkan sebarang kecederaan.

Rekabentuk yang selamat di taman permainan.
Faktor yang paling penting dalam menilai keselamatan di taman permainan adalah permukaan lantai yang selamat dan sesuai untuk jenis aktiviti, luas tempat bermain, pemeriksaan peralatan dan penyelenggaraan yang berterusan oleh pihak berkuasa.

Permukaan lantai.
Permukaan lantai di bawah alat permainan seperti gelongsor di taman haruslah lembut dan tebal supaya apabila kanak-kanak tersebut jatuh, permukaan tersebut dapat menahan impak tersebut dan mengurangkan kecederaan pada kanak-kanak. Permukaan lantai seperti konkrit dan tar arang batu yang dicampur dengan pasir adalah tidak sesuai. Permukaan lantai untuk bermain haruslah bebas daripada takungan air, batu, atau akar pokok kerana ia boleh menyebabkan kanak- anak tersebut terpijak dan terjatuh.

Ibu bapa dan orang dewasa juga harus memastikan bahawa permukaan tersebut bebas daripada serpihan-serpihan berbahaya seperti kaca atau cebisan aluminum yang boleh memotong kulit kanak- kanak. Kepngan getah atau tikar yang dibuat dari getah sesuai dijadikan sebagai permukaan lantai kerana ia adalah selamat dan juga amat sesuai digunakan oleh orang yang berkerusi roda. Permukaan pasir juga amat sesuai untuk kanak–kanak bermain kerana ia tidak akan menyebabkan kecederaan dan tahan impak.

Kawasan dan keluasan tempat bermain
Kawasan permainan untuk kanak-kanak haruslah tidak padat dan mempunyai keluasan yang sesuai. Sebagai contoh, tempat bermain seperti buaian haruslah diletakkan di tempat yang berasingan dan mempunyai keluasan yang cukup supaya buaian tersebut tidak melanggar kanak-kanak lain yang sedang bermain. Peralatan bermain seperti jongkang-jongkit mempunyai kawasan kecil dan sempit dan boleh menyebabkan kecederaan sekiranya kanak- kanak meletakkan tangan atau kaki dan sekiranya tersepit di celah-celah, ia boleh mengundang bahaya.

Contoh illustrasi yang diambil dari Malaysian Standard MS 966: PART 2: 2001yang menetapkan ukuran dan berat yang sesuai untuk buaian di taman permainan.

Pemeriksaan dan penyelenggaraan oleh pihak berkuasa dan penbuat.
Pihak pembuat/pengilang harus memberikan maklumat yang lengkap mengenai cara penyelengaraan kepada oihak berkuasa. Menurut Standard Malaysia MS 966: PART 2 : 2001, pihak tersebut harus menyatakan setiap langkah yang jelas dengan gambar sekiranya perlu untuk memudahkan proses penyelenggaraan. Setiap jenis permainan mempunyai tempoh penyelengaraan yang berbeza. Pihak berkuasa yang bertanggungjawab dalam pemeriksaan dan penyelenggaraan memainkan peranan penting dalam memastikan peralatan bermain di taman permainan adalah selamat dan berkualiti.

Peralatan yang longgar, patah atau rosak haruslah dikeluarkan dengan serta-merta daripada taman permainan. Bahagian yang diperbuat daripada kayu haruslah dipastikan teguh dan tidak reput. Peralatan yang diperbuat daripada besi tidak harus berada dalan keadaan yang berkarat. Pagar atau tembok harus dibina di sekeliling taman permainan untuk mengelakkan kanak-kanak daripada berlari ke jalan raya. Permukaan lantai haruslah sentiasa dipastikan supaya berada dalam keadaan yang selamat dan tidak pecah atau retak. Taman permainan haruslah sentiasa berada dalam keadaan bersih dan tidak dicemari oleh sampah sarap.

Pelabelan
Pembuat/ pengilang alat permainan di taman permainan hendaklah melabel alat-alat tersebut dengan butiran-butiran berikut:

  1. Nama dan alamat pengilang/ pembuat yang berdaftar
  2. Label atau tanda pengilang/pembuat
  3. Had untuk berat
  4. Tahun permainan dihasilkan
  5. Nombor dan tarikh MS 966: PART 2 : 2001

Keselamatan dan kebersihan taman permainan adalah tanggungjawab semua pihak termasuk ibu bapa dan kanak-kanak itu sendiri. Ibu bapa harus menasihati anak-anak mereka supaya menjaga keselamatan, cara bermain yang selamat dan juga mengajar mereka supaya menjaga kebersihan taman permainan, Kanak–kanak yang diajar daripada kecil juga akan menjadi pengguna yang lebih bertanggungjawab dan perkara negatif seperti vandalisme di taman permainan dan kawasan lain dapat dielakkan.

HENTIKAN PENJUALAN PERALATAN ELEKTRIK TIDAK CEKAP TENAGA SECARA BERPERINGKAT

Pengguna perlu mendapat pilihan peralatan elektrik yang lebih baik untuk mengurangkan bil elektrik mereka. Namun begitu, adakalanya mereka tidak dapat berbuat demikian kerana harga peralatan elektrik yang cekap tenaga adalah mahal.

Persatuan Pengguna Air dan Tenaga Malaysia (WECAM) telah mengutarakan cadangan supaya penjualan lampu jenis pijar di pasaran dihentikan secara berperingkat. Ini merupakan langkah pertama dan perlu disusuli dengan pemberhentian penjualan peralatan elektrik membazir tenaga yang lain. WECAM gembira dengan kerajaan telah menerima cadangan ini.
WECAM juga merupakan ahli kumpulan di bawah Suruhanjaya Tenaga yang akan melaksanakan pemberhentian penggunaan lampu pijar. Kami berharap perlaksanaan yang lancar dapat membantu pemberhentian penjualan peralatan elektrik yang membazir tenaga yang lain dalam masa terdekat.

Harga lampu pijar hampir 10 kali lebih murah daripada Lampu Kalimantang Termampat (CFL). Walau bagaimanapun, kadar hayat purata CFL antara 8 hingga 15 kali lebih tinggi daripada lampu pijar. Ini bermaksud dalam masa 5 tahun, secara purata 1 lampu CFL boleh digunakan berbanding hampir 10 lampu pijar.

Kos pembelian adalah hampir sama dalam masa 5 tahun. Dalam konteks penjimatan kos bagi 10 lampu bagi 5 tahun, kita dapat lihat lampu CFL 15 Watt memberikan kos elektrik sebanyak RM 358 berbanding lampu pijar 75 Watt sebanyak RM 1790 jika digunakan bagi tempoh 6 jam sehari. Kita dapat menjimatkan RM 1432 dalam masa 5 tahun. Anda boleh menggunakan kalkulator membandingkan kecekapan tenaga di www.switch.org.my untuk mengetahui secara lanjut.

Dalam jangkamasa panjang, semua peralatan elektrik cekap tenaga dapat mengurangkan kos operasi peralatan. Ini merupakan perbandingan yang selalu tidak diendahkan oleh pengguna apabila membeli peralatan elektrik.

Mengenai isu pengurusan sisa CFL, WECAM juga telah mengemukakan masalah ini kepada Suruhanjaya Tenaga. Kita akan melihat kepada kaedah pengambilan balik dan kitar semula yang efektif. Ini bukan sistem yang baru, tetapi kita perlu merujuk kepada model yang sesuai dengan keadaan di Malaysia. Jabatan Alam Sekitar juga akan turut terlibat dalam memastikan sistem kitar semula yang sesuai.

Di sebabkan harga CFL yang tinggi, WECAM telah mencadangkan bantuan pinjaman kepada golongan berpendapatan rendah melalui syarikat bekalan elektrik atau koperasi. Ini dapat membantu mereka membeli lampu CFL dan membayar secara ansuran melalui bil elektrik mereka. Model yang lebih terperinci juga dikaji oleh kumpulan kerja ini. Sebenarnya, model seperti ini telah berjaya dilaksanakan di beberapa buah negara. Tambahan pula, syarikat pengeluar CFL tidak akan mempunyai persaingan yang jauh lebih murah. Maka, mereka juga perlu mengurangkan kos produk mereka.

Kita perlu lihat langkah ini sebagai satu langkah untuk membantu pengguna di Malaysia menjadi lebih cekap tenaga, layari www.switch.org.my untuk mendapatkan lebih banyak maklumat bagaimana anda boleh melakukan langkah-langkah ringkas untuk menjadi cekap tenaga.

KEPENTINGAN PELABELAN EKO KEPADA PENGGUNA

Pelabelan eko boleh didefinisikan melalui beberapa cara. Ia merupakan satu sistem pelabelan untuk barangan pengguna untuk menunjukkan bahawa produk tersebut adalah mesra alam, dihasilkan melalui barangan yang boleh atau yang telah dikitar semula ataupun satu produk yang dihasilkan tanpa menyebabkan sebarang kesan negatif kepada alam sekitar.

Pelabelan Eko adalah suatu sistem pelabelan untuk barangan pengguna (termasuk makanan) yang dihasilkan untuk mengelakkan kesan berbahaya terhadap alam – sekitar. Sistem pelabelan Eko terdapat untuk kedua- dua makanan dan juga barangan pengguna.


Pelabelan Eko memudahkan pengguna untuk memilih “green products”. Ia juga merupakan suatu skim sukarela yang ditubuhkan untuk menggalakkan sektor perniagaan supaya menghasilkan barangan dan perkhidmatan yang mesra alam. Label ini juga dapat membantu para pengguna supaya mengenal pasti barangan yang mesra alam. Sebagai contoh, penggunaan pelabelan eko dapat digunakan untuk barangan yang tidak mengandungi klorofluorokarbon (CFC). CFC adalah bahan yang dapat merosakkan lapisan ozon. Pelabelan Eko juga terdapat pada barangan yang boleh dikitar semula, dan juga barangan yang mempunyai pengguna tenaga yang efisien atau menjimatkan tenaga.

Rajah 1: Label produk tidak mengandungi kluorofluorokarbon (CFC)


Di Malaysia, kita memerlukan minyak yang banyak untuk menghasilkan tenaga dan untuk kegunaan kenderaan. Barangan pengguna di rumah yang paling banyak menggunakan tenaga adalah peti sejuk. Suruhanjaya Tenaga di Malaysia telah membangunkan skim pelabelan penggunaan tenaga elektrik. (Rajah 1). Kecekapan penggunaan tenaga bagi peti sejuk contohnya disahkan dengan menggunakan kaedah ujian yang diiktiraf dan disokong oleh Suruhanjaya Tenaga. Penilaian Tenaga Bertaraf 5 bintang menunjukkan penjimatan tenaga yang paling tinggi.

Rajah 2: Label kecekapan penggunaan tenaga

Kitar semula adalah suatu langkah yang dapat menjimatkan sumber semula jadi, mengurangkan pembaziran dan pencemaran alam sekitar. Salah satu daripadanya adalah kitar semula plastik. Label kitar semula dapat membantu pengguna dan pihak pengurusan sampah untuk mengasingkan plastik untuk dikitar semula.

Rajah 3: Label Kitar Semula


Rajah 4: Label kitar semula 7 jenis plastik


Isu – isu penting

Berdasarkan satu kajian lestari oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi & Kepenggunaan serta FOMCA, hanya 5.3% daripada 1,000 orang responden telah dapat mengenal pasti label kecekapan tenaga. Selain itu, 88.2% daripada keseluruhan responden dapat mengenali label kitar semula tetapi mereka tidak tahu bahawa terdapat 7 jenis plastik yang boleh dikitar semula.

Isu pemanasan global dan perubahan cuaca dunia semakin hangat diperkatakan. Maka, usaha untuk mengalakkan penggunaan tenaga yang cekap dijalankan dalam kalangan pelajar sekolah amat penting dan harus juga diserapkan kepada orang awam. Pelabelan dan penilaian ketepatan memainkan peranan yang penting untuk memastikan para pengguna yang menyokong pasaran untuk produk mesra alam dilindungi.

Peranan Pengguna

Untuk memastikan program pelabelan eko ini berjaya, pengetahuan, pendekatan dan permintaan daripada pengguna memainkan peranan yang sangat penting. Pengguna harus mempunyai kepercayaan terhadap tuntutan yang dibuat oleh pengeluar produk tersebut seperti yang dituntut dalam pelabelan eko. Tetapi perkara ini memang tidak boleh dicapai dengan masa yang cepat. Kepercayaan pengguna terhadap tuntutan seperti pelabelan eko memang akan mengambil masa. Satu perkara penting yang harus diutamakan dalam pelabelan eko ini adalah untuk memastikan maklumat mengenai label eko dan pensijilan produk tersebut disampaikan kepada pengguna secara efektif.

KESAN BURUK RUMPAI YANG BERTOLERANSI KEPADA RACUN RUMPAI

Gen daripada bakteria telah diekstrak dan dimasukkan ke dalam genom tanaman agar ia dapat mendegradasi racun rumpai. Ini menyebabkan racun tersebut tidak berkesan dan hanya membunuh rumpai atau tanaman di sekitarnya.

Tanaman ubah suai genetik yang bersifat toleransi dengan racun rumpai telah menggalakkan penggunaan racun rumpai dalam kalangan petani. Akibatnya, petani-petani dapat menyembur tanaman mereka dengan sewenang-wenangnya sepanjang masa dan terbuka kepada jenis racun rumpai yang lebih luas.
Menurut kajian sains kebangsaan Amerika Syarikat, akibat penggunaan racun rumpai yang berleluasa dalam tanaman ubah suai genetik, kini rumpai yang tumbuh itu juga menunjukkan toleransi kepada racun rumpai.

Sembilan spesis rumpai yang dijumpai telah menghasilkan keupayaan untuk bertoleransi dengan glifosat, kompenen utama dalam racun rumpai seperti Roundup yang dikeluarkan oleh Monsanto. Selain itu, dua jenis serangga perosak juga mempunyai ketahanan kepada toksik yang dihasilkan oleh tanaman ubah suai genetik: Bt corn dan Bt cotton.

Kewujudan rumpai dan serangga perosak yang kebal dengan racun rumpai dan toksik ini telah membimbangkan para saintis tentang kesan tanaman ubah suai genetik kepada alam sekitar. Saintis berpendapat bahawa kewujudan tanaman ubah suai genetik telah membawa kesan yang besar pada sistem ekologi bumi.

Sebagai contoh, penggunaan racun rumpai yang berlebihan dan tidak terkawal akan mencipta rumpai raksasa yang kebal daripada pelbagai racun. Ini akan mengganggu pertumbuhan semula jadi tanaman. Manakala, serangga perosak yang boleh bertoleransi dengan toksik pada tanaman akan menggalakkan penggunaan racun berlebihan sehingga membawa kepada pemusnahan makhluk yang lain.

Pengaruh tanaman ubah suai genetik dalam rantaian makanan boleh merosakkan ekologi tempatan, dan menyebabkan perubahan yang tidak dijangka kepada alam sekitar. Organisma-organisma baru yang tidak diingini ini akan bersaing dengan tanaman liar dan berkemungkinan tanaman liar ini akan pupus. Selain itu, apabila gen bakteria dalam tanaman ini tersebar ke alam sekitar, sukar untuk mendapatkannya kembali. Ini boleh memberi kesan negatif yang tidak dapat diramalkan dalam jangka masa panjang.

Kesimpulannya, tanaman dan makanan yang dihasilkan melalui kejuruteraan genetik mempunyai risiko tinggi kepada kesihatan dan alam sekitar. Malah ia juga membawa kepada kemusnahan spesis semula jadi.

MASIH RAMAI YANG TERJEBAK DENGAN SKIM CEPAT KAYA

Bank Negara Malaysia melaporkan bahawa seramai 150,000 orang pelabur telah mengalami kerugian sebanyak RM300 juta akibat daripada melabur dalam Skim Cepat Kaya semenjak bulan Januari 2009 sehingga akhir April 2010.

Biarpun orang ramai telah lama dinasihatkan tentang bahaya sekiranya mereka terlibat dengan skim cepat kaya namun masih ramai lagi yang ingin terlibat dan akhirnya terjebak dengan skim ini.


Jelaslah bahawa rakyat Malaysia masih tidak serik dengan pelbagai bentuk penipuan skim cepat kaya. Mereka dengan mudah percaya dengan dakyah yang dibuat oleh penganjur skim cepat kaya ini sehingga rela mengeluarkan wang beribu-ribu ringgit demi untuk mendapatkan pulangan yang dikatakan besar itu.

Tindakan Bank Negara Malaysia mengambil tindakan tegas terhadap syarikat-syarikat dan individu-individu yang terlibat dengan skim ini di bawah Akta Bank dan Institusi Kewangan dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram amat dialu-alukan. Tindakan yang tegas juga perlu diambil terhadap mereka yang tbersubahat mengajak orang lain untuk terlibat dengan skim ini agar mereka serik untuk berbuat sedemikian pada masa akan datang.

Selain itu, baru-baru ini media telah melaporkan seramai 1,000 orang pelabur telah mengalami kerugian sebanyak RM17 juta akibat daripada kegagalan sebuah agensi syarikat jualan langsung mengagihkan keuntungan sebagaimana yang dijanjikan.

Ini menunjukkan bahawa individu yang terlibat di sebalik agensi jualan langsung telah mengutip wang daripada para pelabur dan menawarkan pulangan tertentu kepada mereka. Apabila kegiatannya terbongkar, dia tidak dapat memberikan pulangan kepada para pelaburnya.

Para pengguna perlu mengambil iktibar daripada kerugian yang ditanggung oleh mereka yang terjebak dengan skim cepat kaya ini. Mereka perlu mempunyai pertimbangan yang waras apabila ingin melaburkan wang mereka. Jangan mudah terpedaya dengan dakwaan pulangan yang besar daripada pihak-pihak yang tidak tentu jenis perniagaannya.

Buat semakan kepada pihak berkuasa yang berkaitan bagi memastikan syarikat tersebut mendapat kelulusan untuk beroperasi. Lebih selamat jika melaburkan wang dalam skim pelaburan yang dianjurkan oleh kerajaan kerana ia dijamin oleh kerajaan jika berlaku sebarang masalah.

AWASI PRODUK PELANGSINGAN BADAN BERJENAMA LAMI

Jabatan Kesihatan Hong Kong telah meminta para pengguna supaya tidak mengguna atau membeli produk pelangsingan badan yang berjenama LAMI. Produk ini didapati mengandungi formulasi daripada Barat yang tidak diisytihar, dan akan mengakibatkan kesan-kesan yang buruk pada kesihatan.

Kajian makmal pada produk tersebut telah mengesan kewujudan sibutramine dan spironolactone selepas menerima laporan daripada hospital.


Seorang wanita telah dimasukkan ke hospital selepas menggunakan produk pelangsingan badan ini. Beliau mempunyai gejala psikiatris termasuk halusinasi auditori dan visual, paranoid dan perasaan yang tidak stabil (psychiatric symptoms including auditory and visual hallucinations, paranoid ideas and low mood) selepas minum produk ini pada bulan lalu.

Sibutramine adalah formulasi untuk mengawal nafsu makan pada seseorang bagi tujuan pelangsingan badan dan memerlukan kawalan perubatan yang ketat. Kesan sampingan termasuk penambahan tekanan darah dan degupan jantung (increased blood pressure and heart rate, symptoms of psychosis and possibly convulsion). Orang yang mempunyai masalah jantung dinasihatkan tidak mengambil sibutramine.

Spironolactone pula merupakan sejenis dadah yang digunakan untuk mengurangkan kandungan air dalam badan. Ia juga digunakan untuk dalam penyakit oedema dan kegagal jantung. Ia akan mengakibatkan kesan sampingan seperti sakit kepala, mengantuk dan gangguan gastro-intestinal (headache, drowsiness and gastro-intestinal disturbances).

Pengawalan berat badan hendaklah dilakukan melalui diet yang baik dan latihan yang sesuai. Pengguna mendapat nasihat daripada pakar kesihatan sebelum menggunakan ubat untuk melangsingkan badan.

Pengguna dinasihatkan supaya memeriksa produk pelangsingan badan yang dijual di pasaran. Sekiranya produk berjenama ‘LAMI’ ada dijual atau terdapat kesan sampingan akibat penggunaan produk pelangsingan badan, laporkan kepada pihak berkuasa Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan di talian 03-7883 5400 atau Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional di talian 03-7877 9000.

Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia

PRODUK CECAIR MCNEAL CONSUMER HEALTHCARE DITARIK BALIK DARIPADA PASARAN


Syarikat McNeil Consumer Healthcare telah menarik balik produk cecair untuk bayi dan kanak-kanak daripada pasaran di luar negara kerana produk tersebut disyaki mengandungi kepekatan ramuan aktif pada kadar yang tinggi. Selain itu, produk tersebut juga disyaki mengandungi ramuan tidak aktif yang tidak mematuhi peraturan ujian dalaman yang telah ditetapkan.

Menurut Pihak Berkuasa Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan Amerika Syarikat, kesilapan ini berlaku semasa pemprosesan produk tersebut di kilang.


Para pengguna dinasihatkan untuk tidak membeli produk cecair syarikat tersebut yang telah ditarik balikk dan sekiranya terjumpa dijual di mana-mana kedai, anda hendaklah membuat laporan kepada Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional di talian 03-78779000 atau Persatuan Pengguna-Penguna Standard Malaysia di talian 03-78764648.

Senarai produk cecair yang telah ditarik balik daripada pasaran seperti berikut:

TYLENOL® INFANTS’ DROPS
CONCENTRATED TYLENOL® INFANTS’ DROPS 1 OZ. GRAPE FLAVOR
CONCENTRATED TYLENOL® INFANTS’ DROPS 0.5 OZ. GRAPE FLAVOR*
CONCENTRATED TYLENOL® INFANTS’ DROPS 1 OZ. CHERRY DYE FREE
CONCENTRATED TYLENOL® INFANTS’ DROPS 0.5 OZ. CHERRY FLAVOR
CONCENTRATED TYLENOL® INFANTS’ DROPS 1 OZ. CHERRY FLAVOR
CONCENTRATED TYLENOL® INFANTS’ DROPS 0.5 OZ. GRAPE – HOSPITAL
CONCENTRATED TYLENOL® INFANTS’ DROPS 0.25 OZ. GRAPE – SAMPLE

CHILDREN’S TYLENOL® SUSPENSIONS
CHILDREN’S TYLENOL® SUSPENSION 2 OZ. CHERRY BLAST FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® SUSPENSION 4 OZ. CHERRY BLAST FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® DYE-FREE SUSPENSION 4 OZ. CHERRY FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® SUSPENSION 4 OZ. GRAPE SPLASH
CHILDREN’S TYLENOL® SUSPENSION 4 OZ. BUBBLEGUM FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® SUSPENSION 4 OZ. VERY BERRY STRAWBERRY FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® SUSPENSION 1 OZ. CHERRY BLAST FLAVOR – SAMPLE
CHILDREN’S TYLENOL® SUSPENSION 4 OZ. CHERRY BLAST FLAVOR – HOSPITAL

CHILDREN’S TYLENOL® PLUS SUSPENSIONS
CHILDREN’S TYLENOL® PLUS SUSPENSION 4 OZ. COUGH & SORE THROAT CHERRY FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® PLUS SUSPENSION 4 OZ. COUGH & RUNNY NOSE CHERRY FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® PLUS DYE-FREE SUSPENSION 4 OZ. COLD & STUFFY NOSE GRAPE FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® PLUS DYE-FREE SUSPENSION 4 OZ. COLD & COUGH GRAPE FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® PLUS DYE-FREE SUSPENSION 4 OZ. MULTI-SYMPTOM COLD GRAPE FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® PLUS SUSPENSION 4 OZ. FLU BUBBLEGUM FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® PLUS SUSPENSION 4 OZ. COLD GRAPE FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® PLUS SUSPENSION 4 OZ. COLD & ALLERGY BUBBLEGUM FLAVOR
CHILDREN’S TYLENOL® PLUS SUSPENSION 4 OZ. MULTI-SYMPTOM COLD GRAPE FLAVOR

MOTRIN® INFANTS’ DROPS
CONCENTRATED MOTRIN® INFANTS’ DROPS 1 OZ. BERRY DYE FREE
CONCENTRATED MOTRIN® INFANTS’ DROPS 0.5 OZ. BERRY DYE FREE
CONCENTRATED MOTRIN® INFANTS’ DROPS 0.5 OZ. BERRY FLAVOR*

CHILDREN’S MOTRIN® SUSPENSIONS
CHILDREN’S MOTRIN® SUSPENSION 4 OZ. BERRY DYE FREE
CHILDREN’S MOTRIN® SUSPENSION 2 OZ. BERRY FLAVOR
CHILDREN’S MOTRIN® SUSPENSION 4 OZ. BERRY FLAVOR
CHILDREN’S MOTRIN® SUSPENSION 4 OZ. TROPICAL PUNCH FLAVOR
CHILDREN’S MOTRIN® SUSPENSION 4 OZ. GRAPE FLAVOR
CHILDREN’S MOTRIN® SUSPENSION 4 OZ. BUBBLEGUM FLAVOR
CHILDREN’S MOTRIN® SUSPENSION 1 OZ. GRAPE SAMPLE
CHILDREN’S MOTRIN® SUSPENSION 1 OZ. BUBBLEGUM SAMPLE
CHILDREN’S MOTRIN® SUSPENSION 1 OZ. BERRY SAMPLE
CHILDREN’S MOTRIN® SUSPENSION 4 OZ. BERRY HOSPITAL





Saturday, May 1, 2010



Hak untuk mendapatkan keselamatan

Pengguna dilindungi daripada pemerosesan dan pemasaran barang serta perkhidmatan yang boleh membahayakan pengguna.

Hak untuk mendapatkan maklumat

Pengguna mesti diberi maklumat yang mencukupi dan tepat untuk memudahkannya membuat keputusan yang bijak. Pengguna hendaklah dilindungi juga daripada dakyah pengiklanan, pelabelan dan amalan lain yang palsu, penipuan dan penyelewengan.

Hak untuk membuat pilihan

Pengguna dipastikan mendapat maklumat langsung mengenai pelbagai keluaran dan perkhidmatan. Pengguna perlu diberikan penerangan yang dapat memberi pilihan dalam membuat keputusan. Perlu ada jaminan bagi menentukan mutu dan perkhidmatan memuaskan dengan harga yang berpatutan.

Hak untuk bersuara

Ini bagi memastikan kepentingan pengguna mendapat pertimbangan yang sewajarnya dalam penggubalan dasar kerajaan dan tindakan yang cepat serta saksama daripada pentadbiran pengadilan.

Hak untuk mendapatkan ganti rugi

Pengguna berhak mendapat penyelesaian untuk pembelian keluaran yang cacat atau berbahaya ataupun perihal dagangannya yang `mengelirukan' serta pampasan bagi perkhidmatan yang menyeleweng atau tidak menepati perjanjian.

Ganti rugi harus diberi bagi keluaran atau perkhidmatan yang mengakibatkan kecederaan kepada penggunanya yang menggunakan keluaran atau perkhidmatan itu mengikut arahan pengeluar. Ganti rugi juga wajib diberikan kepada pengguna yang menjadi mangsa akibat kecuaian majikan.

Hak untuk mendapatkan pendidikan pengguna

Pengguna berhak mendapat pendidikan pengguna yang mencukupi dan berterusan. Ini kerana sistem pendidikan lazimnya tidak memberi perhatian yang sewajarnya kepada pendidikan pengguna. Falsafah pendidikan pengguna masa ini lebih cenderung melatih pelajar menjadi pekerja atau majikan yang berkesan dan kurang melatih bagaimana hendak menjadi pengguna yang bijak.

Hak untuk mendapatkan alam sekitar yang sihat dan selamat

Pengguna berhak hidup dan bekerja dalam alam sekitar yang bersih dan sihat serta bebas daripada sebarang keadaan yang berbahaya. Hak ini diperjuangkan oleh pengguna kerana kadar pencemaran kian meningkat dan adanya unsur alam semula jadi yang semakin pupus atau dimusnahkan.

Sumber

http://www.fomca.org.my/v2/index.php/portal-pengguna/hak-hak-pengguna